15, 16, 17, 18, jätteasgammal och komplicerad.

Instrumentbrädan är varm mot mina bara fötter. Jag dansar i takt till musiken. Mitt hår flyger för vindrutan är nere. Det är sommar och jag är 16 år. Jag är arg och jag funderar på hur det är att bita. Bita igenom kött och blod. Svälja dig med hull och hår, ditt as. Du misstänker inget för du kör vidare, skrattar och sneglar på mig då och då. Du ser inte det jag ser. Koncentrerar dig okoncentrerat på vägen. Känslorna svallar och i mina tankar finns du inte. Det är någon annan som sitter på din plats. Någon annan som ser det jag ser. Någon som kör bättre än vad du gör.

Jag vänder och vrider mig, ut och in. Musiken är hög och jag är halv. Jag är urgröpt och levande död i ett skal som andas. Ut, in och ut. Jag stannar plötsligt upp, vi kör förbi dit jag inte vill. Jag tar tag i mina båda ben och för dem mot mig. Instrumentbrädan är plötsligt inte lika varm längre. Jag gömmer mig under en filt som du länge haft i bakluckan. Den luktar du och jag hatar det. Jag biter ihop och hoppas att du inte ser mig. För jag vill inte bli sedd.

"Vad är det?" frågar du och lyfter på filten.
"Du ser inte det jag ser" svarar jag och drar till mig tygstycket igen.
"Varför förstorar du upp saker hela tiden för? Du är så jävla jobbig. Egentligen är jag färdig med dig, men jag håller dig kvar ändå. Du är så tröttsam, så förutsägbar. Så jävla.. dum? Och ful. Det är därför du sminkar dig hela tiden. Egentligen bryr jag mig inte om dig. Bara din kropp som är något yngre än min. Varför i helvete äter du inte bananer som alla vi andra gör? Det är så tröttsamt att du ska vara så tröttsam. Bananer är ingen big deal, Thess."
"Jag tänker inte börja äta bananer bara för att du gör det i tid och otid. Jag är inte du, du är inte jag. Vi är inte vi. Vi sitter här, du och jag och är blinda. Blinda och förlamade" skriker jag och börjar plocka bort hans händer från ratten.

"Vad gör du? SLUTA!" ropar du förvånat och försöker fokusera på stupet som kommer allt närmare oss.
"Jag ska köra dig ända in i helvetet!" hånskrattar jag och slår dig över munnen med den hand som är ledig.

Och in i helvetet kommer vi, både du och jag för våra synders skull.

/31 juli 2013.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0