2005 / 2006 / 2007

Vi träffades första gången när vi var tretton år. Hon var ljus, jag var mörk. Vi kompletterade varandra på ett sätt som inte alla förstod. Antagligen behövdes det inte heller. Huvudsaken var att vi förstod varandra. Det gjorde vi.

"Minns du att det första du gjorde när jag blev presenterad för klass 6D var att du garvade åt mig? Det minns inte jag. Du berättade det för mig i efterhand. Jag var nog för nervös för att ens komma ihåg det."

"Minns du när vi skickade lappar till varandra i skolan? När vi försökte gömma dem så gott det gick så att Eva inte skulle se det? Glitterpennor was the shit!"

"Minns du den där gången vi klippte våra luggar i din husvagn, så att vi skulle bli skitsnygga tills skolan skulle börja? Vi skulle börja i sjunde klass. Eller var det åttonde? Jag minns inte helt klart, det var ett tag sedan."

"Minns du när vi i smyg pekade finger åt Fitt- Rolf som var våran gymnastiklärare. Vi gjorde inte som han sa. Vi gjorde som vi själva ville."

"Minns du när du blev tillsammans med din första pojkvän? Hur rädd du var? När han skulle möta dig i korridoren och du försökte att smita undan. Det var svårt. Det var så avlångt. Jag som nästan fick knuffa ned dig för trappen då du fick höra hans röst. Jag tyckte synd om dig. Lite synd var det nog om honom också."

"Minns du när du fick provköra min moppe i Hasta, även fast du inte fyllt 15 än? När vi alltid tutade på huset närmast vägen och skrek BOMCHACKALACKA. Vi höll alltid utkik efter Trollet och vinkade alltid. Det var lite synd om honom. Vi trodde inte att han hade några kompisar så vi passade på att slå två flugor i en smäll."

"Minns du när Lunarstorm fortfarande fanns. När vi kunde sminka oss i flera timmar för att bli fina på kort. När vi gjorde filmer som aldrig las ut. När vi fotade med din halvdåliga cam, minns du det?"

"Minns du när jag blev kär i Blåbärspojken? Hur konstigt och fel allting blev? När du knåpade ihop ett politiskt korrekt sms som han sedan blev glad över och han frågade om vi kunde fika, minns du det? Som vi skrattade åt det där."

"Minns du när du berättade för mig att det inte fanns några ben i snoppen? När vi frågade ut killarna på MSN? En del blockade oss, men det gjorde oss ingenting. Vi skrattade bara."

"Minns du när vi var och besökte Tom Titts? När vi hittade en röstmojäng som förändrade våra röster? Vi vände och vred på knapparna och rattarna och mammorna höll för barnens öron."

"Minns du att vi hade Darin uppsatta på väggarna? Du gjorde så snygga kollage jämt. Du var duktig på det där med glitter."

"Minns du när vi köpte likadana tröjor i Nyköping när vi var hos min mormor en sommar och hälsade på? När vi fick sova i husbilen. Det var vårat eget lilla ställe det där."

"Minns du att du alltid somnade före mig? Jag skulle alltid prata inpå småtimmarna. Du var trött. Tillslut fick du säga åt mig att vara tyst. Då var jag det. Tillslut."

"Minns du när jag fick mitt moppekörkort? Jag sa att den första resan skulle gå till Ö&B och det gjorde den också. Där gick vi runt och luktade på billig parfym som luktade tonårshora. Där gick vi och skrattade och kollade in människor för att se om det var någon vi kände igen."

"Minns du när vi fikade på en parkbänk nära kyrkan? Vi delade på allt. Även på de torra gamla muffinsarna som legat på Konsum i två år för länge. Där satt vi, du och jag och pratade goja. Skrattade alldeles för högt."

"Minns du när vi sa det där för högt i korridoren? Hon vände sig om och såg på oss. Det var inte meningen att hon skulle höra det vi sa. Det gjorde hon ändå. Som vi skämdes. Och som vi skrattade när vi var på väg hem."

"Minns du att jag ibland tog moppen till skolan, även sent på hösten? Minns du att du såg mig genom den skitiga bussrutan och såg att det var jag? Jag visste att du satt där, i bussen och skulle vänta vid cykelstället på mig."

"Minns du när vi var ute och gick i snön? När vi gick den där kvällspromenaden innan vi skulle gå och lägga oss, kommer du ihåg den? Allting var så jävla vitt."

"Minns du hur vi skrattade åt KnappNytt? Som handlade om Darin och fjortisar? Vi som kunde den där fjortislåten helt utantill."

"Minns du när jag flyttade tillbaka igen? När du kom hem till mig på besök och namngav min katt. Kommer du ihåg? Vi lagade mat du och jag. Gjorde som vi själva ville. Det var ju mitt kök."

"Minns du när vi satt på det där fiket i stan och jag berättade för dig att jag skulle flytta till Stockholm igen? Jag kommer ihåg hur ledsen du såg ut. Jag minns hur lättad jag var över att äntligen få lämna småstan."

"Minns du när Stockholm tog allt det där som var vårt? Som ingen annan förstod sig på?"

/6 januari 2012.

Anledningen till varför jag skriver det här precis just nu är att mina tankar far runt som höstlöv. Kanske för att det är just januari, men mest för att jag saknar henne nåt fruktansvärt. En sådan vänskap hittar man bara en gång i livet, som hon sa till mig i ett brev. Vi hade så jävla kul, hon och jag. Vårat skratt tystnade aldrig. Hon såg mina upp och nedgångar. Hon följde alltid med och höll mig i handen, även om det ibland blev för läskigt. Hon fanns alltid där. Jag är väldigt, väldigt glad över att jag fick lära känna henne.

Nu hoppas jag på att jag kommer kunna somna. Jag behövde bara få ned det på "papper", och ja, nu är det här. Tonårsfasoner. Vuxna som skakade på huvudet och hötte med fingret. Vi bara skrattade. Och skrattade.
Du kommer alltid att finnas i mitt, ♥



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0